نسبت به سال گذشته رقم خورد؛

رشد ۹۸ درصدی تسهیلات پرداختی به دانش بنیان‌ها 

رئیس بانک مرکزی از رشد ۹۸.۵ درصدی تسهیلات پرداختی به دانش بنیان‌ها در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

مراسم انعقاد تفاهم‌نامه حمایت از هزار شرکت دانش بنیان و‌فناور توسط بانک قرض الحسنه مهر ایران با اختصاص تسهیلات پنج میلیارد ریالی، با حضور آقای خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و آقای دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد.

آقای دهقانی فیروزآبادی در این مراسم گفت: تنها حوزه‌ای که ارزش افزوده‌های چند صد درصدی داریم حوزه علم و فناوری است. مقدار کمی ماده و زیرساخت با اندیشه به محصول با ارزش تبدیل می‌شود. استفاده درست از نظام قرض الحسنه یکی از راه‌های توسعه دانش بنیان است. ۲۰۰ فقره از این وام‌ها در شرکت‌های مستقر در پارک پردیسان سرمایه گذاری می‌شود. ۸۰۰ فقره نیز به دیگر شرکت‌ها و پارک‌های فناوری موفق داده می‌شود.

او گفت: در بانک مرکزی هم نگاه به این داریم که از فعالیت بانک‌های قرض الحسنه و بانک‌های خرد حمایت کنیم. خوشبختانه بانک‌های قرض الحسنه از نظر صورت مالی و نقدینگی وضعیت مطلوب تری دارند. حجم معوقات بسیار پایین است و از نظر نقدینگی وضعیت مثبت است.

او می گوید: یکی از کار‌هایی که در بانک مرکزی انجام شد خدمات الکترونیکی بود. این دستور به شبکه بانکی ابلاغ شد و انتظار می‌رود این موضوع در بانک‌های قرض الحسنه خدمات غیر حضوری جدی گرفته شود. موضوع دیگر تسهیل پرداخت وام‌های خرد است و دستورالعملی به شبکه بانکی ابلاغ کردیم و اقسام وثایق را ذکر کردیم. وام‌های خرد پیش از ۵۰ میلیون بود که اکنون به ۲۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده است. مسئله مهم این وام ها، موضوع وثیقه است. حتی در دستورالعمل امکان سیمکارت وثیقه هم وجود دارد. انتظار بر این است اعتبارسنجی نقش پررنگ تری نسبت به وثیقه داشته باشد و با وثایق سهل وام خود را دریافت کند.

صالح آبادی می‌گوید: بحث دانش بنیان برای کشور بسیار مهم است. اقتصاد دانش بنیان از مقوله‌های مورد نظر دولت و رهبری است و باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم. می‌توانیم این محصولات خودمان را به کشور‌های دیگر صادر کنیم و در این زمینه نقش نظام بانکی اهمیت پیدا می‌کند. نظام بانکی به مقوله دانش بنیان توجه خوبی داشته و مانده تسهیلات پرداختی به دانش بنیان‌ها تا آبان‌ها ۱۰۵ همت بوده که ۹۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

شمسی نژاد مدیرعامل یکی از بانک های قرض الحسنه گفت: در یک سال توانستیم به اندازه ۱۴ سال گذشته رشد منابع مالی داشته باشیم. به صورت روزانه ۸ هزار افتتاح حساب جدید داریم که بی سابقه است. افزایش سقف وام قرض‌الحسنه با کمک بانک مرکزی انجام شد و تا دویست میلیون به شخصیت‌های حقیقی و ۵۰۰ میلیون به شرکت‌ها و اشخاص حقوقی قابل انجام است. تا پایان سال هم ۳۰ درصد از تسهیلات را به صورت الکترونیکی انجام خواهیم داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار